loading

Köpvillkor

** Observera att muntliga överenskommelser, avbokningar, annulleringar eller ombokning av leverans ej gäller utan att orderkännande gäller. Alla ändringar kan ske via service@qualitypool.se . Dessa ändringar gäller först när Qualitypool RT AB har bekräftat skriftligt att ändringarna är mottagna.

Nedan finner ni alla vilkor gällande köp från Quality Pool RT AB, oavsett online eller i fysiska butiker.

Handla & Betala

Köp

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Quality Pool RT AB som är en del av Quality Pool RT AB Sverige AB och Quality Pool RT AB Group. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress du angav vid beställningen. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Quality Pool RT AB ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).
Quality Pool RT AB förbehåller sig rätten att neka en order.

Expeditionsavgift
Vid varje beställning på Quality Pool RT AB debiteras en expeditionsavgift oberoende av antal beställda varor. Expeditionsavgiften täcker kostnader för hantering och emballage. Aktuell expeditionsavgift finns angiven på Quality Pool RT AB i kassan under rubriken ”Expeditionsavgift”.

Priser
Våra priser anges alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

Installationer

På Quality Pool RT AB kan du köpa installationstjänster som ställer en del krav på dig. Som kund har du ansvar för att se till att alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras finns. Du måste godkänna kraven innan du kan genomföra köpet och villkoren är specifika för olika typer av installationer. Om du köper en installation med rotavdrag kommer du att betala ett lägre pris. Vi på Quality Pool RT AB står för kontakten med Skatteverket och du måste därför informera oss om ditt personnummer och din fastighetsbeteckning. Det är du som kund som ansvarar för att du uppfyllerkraven för rotavdrag. Om Skatteverket inte beviljar hela eller delar av rotavdraget, har Quality Pool RT AB rätt att efterfakturera motsvarande belopp.

Betalningar

Kortbetalning
Quality Pool RT AB erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Klarna Bank AB.  Quality Pool RT AB accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Klarna Bank AB och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Quality Pool RT AB. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura

  1. Allmänt

Vid betalning via faktura samarbetar Quality Pool RT AB med Klarna Bank AB.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.

Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av Quality Pool RT AB överlåtna till Klarna Bank AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

  1. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta

Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr.

Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.

  1. Faktureringsrutin konsument

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig.

Om betalning inte inkommit till Klarna Bank AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Där regleras bland annat Klarna Bank AB rätt att säga upp kontokrediten i förtid:

Vid kontokredit tillkommer en månatlig aviavgift om för närvarande 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är för närvarande 19,75%.

Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om för närvarande 145 kr. Du kommer också bli debiterad en dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,50 % ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,18%.

  1. Faktureringsrutin näringsidkare
    Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

Delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med Klarna Bank AB. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig via post eller via sms. Skulle ansökan inte godkännas kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.

Läs mer om allmänna villkoren hos Klarna Bank AB

Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Faktura
Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Klarna Bank AB med det krediterade beloppet.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är slutförd hos oss meddelar vi Klarna Bank AB. På kreditfakturan syns de artiklar som vi har krediterat dig samt eventuell returfrakt. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”ångerrätt”. Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Klarna Bank AB. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.

Om du har betalat fakturan
Klarna Bank AB sköter återbetalningen av kreditfakturor. Klarna Bank AB kontaktar dig via e-post och ber dig att inkomma med bankuppgifter för att kunna genomföra återbetalning. Utbetalning tar ca 5 bankdagar. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider.

Kortbetalning eller direktbetalning
Vid köp med kort, kreditkort eller direktbetalning återförs pengarna till samma kort eller konto som användes vid beställningen.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1-3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”ångerrätt”. Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.

Delbetalning
Har du valt att betala din order med en delbetalningskampanj så kommer du vid nästa aviutskick från Klarna Bank AB få ett förändrat totalbelopp på din delbetalningsavi. Beloppet är justerat efter den summa vi har krediterat på din order. Det är viktigt att samtliga avier betalas innan förfallodatum.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot delbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”ångerrätt”. Efter att krediteringen är slutförd hos oss meddelar vi detta till Klarna Bank AB.

Ångerrätt

Konsument

För privatpersoner tillämpar Quality Pool RT AB distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Quality Pool RT AB uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”Tillverkningsvara” i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: ”för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”. Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex. levande växter, golv och batterier.

Levande växter är undantaget från distansavtalslagen. Ångerrätt erbjuds inte på gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Quality Pool RT AB inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via formuläret i denna länk: Klicka här.

Om du som kund inte önskar använda formuläret ovan kan konsumentverkets standardblankett användas.

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt.

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Quality Pool RT AB debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är trädgårdsmaskiner, golv och batterier. Är du som kund osäker på vilka produkter som omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta kundservice via vårt kontaktformulär.

Vi ber er att returnera varan i originalförpackning eller en likvärdig sådan. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med Quality Pool RT AB.

När returnerad vara är åter på Quality Pool RT AB:s lager återbetalas varans belopp inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift. På det belopp som återbetalas har Quality Pool RT AB rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

Quality Pool RT AB återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter på Quality Pool RT AB:s lager. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet.

Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Quality Pool RT AB.

Vid retur från kund till Quality Pool RT AB, står kunden för skador som kan uppstå under transporten om du som kund inte använder originalemballage.

Retursätt Returkostnad Exempel
Paket 95 kr Lampa, blandare, motorsåg, arbetskläder
Styckegods 395 kr Gräsklippare, spegel, tvättställ, röjsåg
Pall 795 kr Fönster, vitvaror, duschdörrar, toalettstol, badkar
Specialtransport Ring för pris Sten, virke, stugor, massiva trägolv

Vissa undantag kan förekomma. Vid retur, vänligen kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär.

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Företag

I de fall som näringsidkare handlar hos Quality Pool RT AB så tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 15 % av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.

Garantier

Utöver de rättigheter du som konsument har genom konsumentköplagen och distans- och hemförsäljningslagen omfattas vissa varor av produktgaranti från leverantören. Vid fel som täcks av garantin ska varan repareras utan kostnad för dig. Vi använder oss av en mängd olika serviceställen beroende på leverantör och typ av produkt. Kontakta oss så hjälper vi dig se till att varan skickas till rätt serviceställe.

Levande växter är ett undantag från distansavtalslagen. Ångerrätt erbjuds inte på gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

Vid vissa unika tillfällen ser vi till att en reparatör skickas ut för hembesök. Om en reparatör skickas ut i anmälda garantiärenden och inga fel kan konstateras måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då du orsakat skadan själv som vid till exempel felmontering eller handhavandefel. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis.

Reklamation

Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Quality Pool RT AB. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Levande växter är undantaget från reklamationsrätten. Vi gör dock undantag för fleråriga trädgårdsväxter (ej planterade i krukor/lådor) där du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Välkommen att kontakta vår reklamationsavdelning.

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjlighet finns, fotodokumentation på skadan. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice.

Garantifrågor i övrigt anmäls till Quality Pool RT AB.

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundserviceavdelning så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

Service och reparation

Vissa varor, till exempel trädgårdsmaskiner, repareras av auktoriserad serviceverkstad om fel skulle uppstå. För att service ska kunna utföras måste produkten skickas eller avlämnas på auktoriserad serviceverkstad. Kontakta kundservice för att få veta vilken verkstad som ska användas.

Kvitto ska uppvisas vid inlämning hos verkstad.

Garanti gäller ej för:

  • Skador som uppstått på grund av felaktig eller utebliven service eller underhåll.
  • Skador som uppstått på grund av att bruksanvisningen inte har följts eller att produkten monterats felaktigt.
  • Om produkten använts med felaktigt bränsle, olja eller oljeblandning.
  • Normalt slitage eller förbrukningsdetaljer så som knivar, kedjor, tändstift eller filter etc.

Garantitiden är normalt 1 år, vissa undantag kan förekomma.

Reparation under garantitiden är kostnadsfri. Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer kostnad för undersökning, eventuell frakt och reparation.

Utbyte eller reparation av vara innebär ej förlängning eller ny garantitid.

Force Majeure

Quality Pool RT AB anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist

Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Quality Pool RT AB – Quality Pool RT AB Sverige AB (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag.
Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm .

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.

Företag

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.